AAGE HANSEN - 86 ÅR

AAGE HANSEN - 86 ÅR
Oslo Motorsportklubb sitt Æresmedlem og speedway legenden Aage Hansen fyller 86 år i dag!

Aage Hansen hadde lang fartstid innen speedway både nasjonalt og internasjonalt. I Norge startet Aage å kjøre for NMK Romerike hvor han ble trent kjøreteknisk og mekanisk av klubbens formann Hans N. Ruud. Senere gikk han over til NMK Oslo. I England kjørte han for Ipwich Witches. 
Image
Norgesmester 1959 - Et av 7 individuelle NM-gull.
Populær i Polen
Aage var med i den Skandinaviske poolen som fikk reise inn i Polen hvert år for å kjøre individuell speedway der. Reisefølget var bl.a. flere ganger verdensmester svenske Ove Fundin og Olle Nygren. Tidene var annerledes da og alt var organisert, og de reiste sammen og bodde sammen på slike turer. 

I 1955 kjørte Aage på Warszawa stadion, der PGE Narodowy stadion ligger i dag. Det var opp mot 90.000 tilskuere på tribunen! Selveste President Nikita Khrusjtsjov var tilstede på stadion i forbindelse med åpningen av kulturpalasset i Warszawa, hvor seiersseremonien skulle holdes. 

- Stevnet var bra det! Tøffe heat. Jeg hadde bare tapt et poeng den kvelden. Det hadde sønnen til borgermesteren i Warszawa gjort også, en fyr jeg ikke husker navnet på nå i farten. Det var dødt løp! 14 - 14 mellom oss etter 20 kjørte heat. Vi fikk beskjed om å komme ut på banen og stille til start i skilleheatet og jeg satte meg på sykkelen og kjørte til start. Der ventet jeg lengre enn normalt og skjønte at noe ikke var som det skulle. Når jeg kom tilbake til depot sa tolken til meg at motstanderen ikke ville kjøre omkjøring, forklarer Aage. 

Det var da han virkelig fikk kjenne et trykk fra publikum på arenaen!

- Publikum skrek og ropte. Til slutt tente de på programmene sine og rope Aage Hansen i trampeklapp. Det er en av de villeste opplevelsene jeg har hatt som speedwaykjører, ler Aage. 

Aage vant på walkover og ble hedret i kulturpalasset senere på kvelden. Det mottok han en diplom og en lommebok i sibirsk bjørneskinn. Denne lommeboken bruker han fremdeles!

Gode minner fra Polen
Aage har kjørt på de fleste speedwaybanene i Polen. Publikumsrekorden i ett enkelt stevne var 120.000 personer! 

- I gatene hadde vi alltid vakter eller sivilt politi som passet på oss. Disse politimennene var det gøy å leke litt gjemsel med i blant. De ble stresset når de mistet oss av syne. Publikum var i en klasse for seg. En gang klarte noen publikummere å komme seg inn i bussen vår. De kysset og klemte oss og var helt ville, men ikke aggressive på noen måte. Det var en spennende tid, og jeg har mange flotte og positive opplevelser fra Polen, forteller Aage.
Image
Aage på ytter'n under en landskamp på Dærlenga Stadion i Oslo.

Uflaks før VM finalen
Aage startet sin 500cc karriere som 18-åring, men det var som 21-åring han tok sitt første NM gull. Året var 1956. Aage var i sitt livs form, og i 1957 kvalifiserte han seg til VM finalen på Wembley i London, men bare 3 dager før finalen var han involvert i en stygg krasj i Ipswich for hjemmeklubben. Han ble påkjørt i siden bakfra og alle 4 førere gikk over ende.

- Jeg skjønte ikke stort da fatter'n og lag-kompiser løp mot meg, der jeg satt opp opptil gjerdet. "Det går bra med meg, redd sykkelen min, sa jeg, hvor de svarte, "men hva med venstre benet ditt?". Først da så jeg at jernskoen var på feil plass og helt til venstre for meg, forteller Aage.

Kneet hadde gått helt ut av ledd. 

- Med mange karer oppå meg nappet de kneet på plass og merket ikke mye til smerten der og da. Det var nok en del adrenalin i omløp, humrer Aage.

Han kjørte videre den kvelden til tross for smerter og en kne som så ut som en melon. Ikke en perfekt start på noe som kunne gi han en VM medalje. Det ble 10 plass i VM for Aage i 1957, og det ble hans siste VM finale.

Vant uoffisielt VM
I 1960 var Aage håndplukket til et uoffisielt VM som ble kjørt i Oberstdorf, Tyskland. Der fikk han revansj og stakk av med seieren, men det var hjemturen som han husker best.

- Det stevnet var tøft og veldig gøy å kjøre, men det var hjemturen som ble mer enn interessant. Du skjønner at radiatoren på bilen lakk litt og på et tankschtelle i Tyskland på vei hjem måtte vi ha vann og dette var midt på natten. Ingenting var døgnåpent på 50-tallet. Vi forsøkte å få noe vann fra noen vannpytter på bakken med en colaflaske, men dette fungerte dårlig. Da tok jeg like så godt ut den store pokalen jeg hadde vunnet og brukte den til  å samle vann fra pytter. Du kan tro lastebilsjåførene på plassen der lurte på hva vi drev med!. Det er litt skjønnhetsriper i den pokalen enda etter den hjemturen, flirer Aage. 

Lang kø for å trene
Som kjent var speedway var en veldig stor sport i Norge etter krigen. Publikum strømmet til og de unge ville alle være speedway-kjørere! 
- Husker bare det å trene på Dærlenga i Oslo var ikke enkelt. Først måtte vi ta med sykler på kollektivtransporten for å komme oss noe sted. Noe bil hadde vi ikke. På treningen var vi heldige om vi fikk kommet ut på banen 3 ganger en kveld. Det var lang kø i depot.
- I Oslo var det bare noen få permanente speedwaybaner som Dærlenga og Bislett stadion, men få vet at Tryvann stadion og Ullevål stadion ble brukt til speedway. I et forsøk å bygge opp forballen i Norge, så ble det kjørt et halvt stevne med speedway, så spilt et halvt stevne med fotball, for så å kjøre speedway stevnet ferdig. Etter speedwaystevnet dro folk hjem og det var nesten ingen igjen for å se forbtallen, forteller Aage som viser oss avisutklipp der det står. 
"10000 så speedway, mens bare 500 så fotball".

Nordiske U21 mestere
Aage var landslagstrener for det norske U21-landslaget i 1985. Laget bestod av Gjermund Aas, Yngvar Skogland, Willy Tjessem, Tor Einar Hielm, Tor Gunnar Halvorsrød, Lars Aarum, Einar Kyllingstad, Levanger, Arnt Førland og Lars Bredal.  Det er det eneste laget som noen gang i historien har blitt Nordiske U21 mestre i lag. Dette skjedde på Elgane Motorstadion. 

Laget skulle til Polen for en treningssamling. Før reisen til Polen opplevde Aage noen rare telefoner fra utenlands etterretning. 

- Det kom to telefoner på ulikt tidspunkt men land ting før avreise. Utenlandsk etterretning kontaktet meg og beskjeden var klar, jeg måtte ikke reise til Polen, for da ville jeg bli arrestert. Årsaken til bekymringen var nok at jeg hadde motorutdanning min fra Kjeller flyfabrikk og hadde graden Fenrik og at jeg da var regnet som NATO offiser, men dette er bare tanker jeg har gjort meg. Det som var spesielt med disse telefonene var at ingen visste at vi skulle til Polen på det tidspunktet. Ikke en gang utøverne. Jeg hadde hatt mye telefon kontakt med folk i miljøet i utlandet som hjalp til med organiseringen av treningsleiren. Men først tenkte jeg det var noen som tøyset med meg, ler Aage.

Det skulle vise seg at telefonene var helt reelle da Aage skulle søke visum noen uker etter.

- Vi leverte våre til den Polske ambassaden i Oslo for å søke visum. En helt vanlig prosess, men lang tid etter utøverne hadde fått visumene sine, fikk jeg tilslutt mitt pass tilbake uten noe visum. I passet var det et stempel som sa jeg ikke var velkommen til Polen på livstid, forteller Aage.


Image
Ikke velkommen. Passet til Aage etter visumsøknaden til Polen 1985.

Tittler
7 x Norgesmester individuelt
1x Nordisk mester individuelt
1x Nordisk mester par mer Sverre Harrfeldt

Se vår historiske liste over ulike NM statusløp her.

Følger med
Etter speedwayen ble Aage teknisk rådgiver for motorsykkelfabrikkene Vespa, BMW og Suzuki. Sistnevnte er han mest kjent for med sine 35 år i tjeneste fra sitt verksted i Oslo. Suzuki Classic Norge hedret Aage for sin innsats og kunnskap på MC messen for noen år tilbake. Konkurranser ble andre lagt på hylla. Han gikk over til flyvning og ble Norgesmester flere ganger.

På begynnelsen av 2000 tallet kom Aage tilbake til Oslo Motorsportklubb og Lunner Speedwaybane hvor han delte sin kunnskap med utøvere og medlemmer fram til 2012. I dag nyter han sin pensjonistdager i Asker med sin kone Sissel.

- Vi ser alt av speedway som sendes på TV og internett. Via Facebook har jeg fått tilbake kontakten med flere av mine tidligere speedwaykolleger og det er koselig. Det er også gøy å se at det er gode talenter i norsk speedway om dagen og jeg ønsker de lykke til med fremtiden, avslutter Aage.

Hele Speedway Norge gratulerer!

Bilder: Privat.


Image
© 2008 - 2023 SpeedwayNorge no. En del av Speedway Consult AS.